omoss michaelmedalpckor
Michael med Dreamer, Kiran och Nahuel

Vilka vi är

Vi, det är Kerstin och Michael, letade i flera år efter vår drömgård med ängar och skog. Sommaren 2011 var det äntligen dags att flytta från Tyskland till Sverige. Vår gård ”Vallarna” ligger mitt i skogen i sköna Värmland, där vi har härlig natur runt omkring oss.

Här bedriver vi en liten besöksgård med alpackor, silkeshöns, påfåglar, marsvin, våra katter Merlin, Lea och våra gårdshundar Evy och Tilda.

Alpackorna och vi

Vi träffade på alpackor för första gången för flera år sedan på en lantbruksutställning i Tyskland och blev då väldigt fascinerad av dessa underbara djur. 2008 deltog vi på en Introduktionskurs om alpacka- och lamahållning. Vi var på flera alpackautställningar och besökte också olika alpackagårdar för att lära oss så mycket som möjligt innan de första alpackorna skulle flytta in hos oss.

Våra första vackra alpackarhingstar köpte vi 2011 från ”Österlen Alpackor” och vår första föl Moema föds 2013 här på gården.

Vi umgås oss mycket med våra djur och alla våra alpackor är grimtränad och följer gärna med på en promenad.

Vår gård Vallarna har A-status i Gård & Djurhälsans frivilliga övervakningsprogram.
Det betyder att alla våra alpackor är fria från tuberkulos.

Vi är också medlemmar i Svenska Alpackaföreningen.

omoss kerstinmedalpackor
Kerstin med Honey och Jamiro

Alla våra alpackor är grimtränade och följer gärna med på promenad.